Thursday, June 19, 2008

PERCANGGAHAN MEREKA!!!

Screenshot 1

Blog terkini saya dapati daripada seorang pemilik blog yang beraqidah asya'irah sama seperti abu-syafiq yang menggelar mereka ahli sunnah kemudian mengatakan mereka adalah Islam versus wahabi (mereka menganggap wahabi bukan islam). Kini abu lehyah pula giat dalam memfitnah Ulama-ulama ahli sunnah yang bermanhaj salafi dengan mengatakan dia mengkafirkan Imam Bukhari. Sedangkan tidak ada pun Syeikh al-Albani mengkafirkan Imam Bukhari. Mereka hanya mengelirukan dan hanya ingin membuat fitnah terhadap ulama-ulama yang mereka klaimkan sebagai wahabi. Padahal perkara ini sudah berkali-kali dijelaskan.

Jika anda melihat sendiri dalam Sahih Bukhari, banyak perkataan daripada Nabi s.a.w yang menyebut sifat Tangan, kaki, turun, wajah, dan sebagainya tanpa ditakwil kepada makna lain. Apakah Imam Bukhari terlupa untuk menulis makna sebenar perkataan tersebut atau mereka hanya beriman sebagaimana para salafus soleh beriman???

Screenshot 2

Lihat dalam masalah Allah bersemayam di atas 'Arasy, abu lehyah memfitnah Syeikh al-Albani berkata Allah duduk??? Sedangkan dia hanya sebut Allah beristiwa tanpa menyebut pun perkataan duduk yang dalam bahasa arabnya "yajlisu" atau "Jalasa". Perkara ini juga sudah berkali-kali diterangkan oleh para ulama salaf. Malangnya mereka hanya membutakan mata dan memekakkan telinga. Abu Lehyah lupa sahabatnya Abu Syafiq dahulunya pernah mengatakan Syeikh al-Albani tolak Aqidah Allah duduk, demi hendak mengatakan kononnya wahabi di malaysia derhaka pada tok gurunya. Bukankah ini satu percanggahan antara mereka??? Lihat di bawah:

Screenshot 3


Screenshot 4


Sreenshot 5


Mereka sentiasa berusaha mencari kesalahan orang lain dalam aqidah sehingga sanggup menebar fitnah sehingga lupa yang mereka sebenarnya membuat kesilapan besar. Sekejap mengatakan Albani betul, sekejap kata Albani tak betul. jangan kalian lupa akan firman Allah S.W.T dam surah al-Israa ayat 36:

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati semuanya itu akan dipertanggungjawabkan."

Jujurlah dalam menaqal tulisan ulama, jangan hanya membuat fitnah dengan mengambil sesuka hati mana-mana perkataannya tanpa diteliti terlebih dahulu apa yang hendak diperkatakannya. Wallahu-A'lam...

No comments: