Monday, February 11, 2008

PEMBETULAN KENYATAAN PADA ARTIKEL AHBASH MENGELIRUKAN

Pengumuman Penting!!

Pada artikel Ahbash Mengelirukan yang bertarikh 'Friday, February 1, 2008' saya telah membuat kesilapan pada kenyataan mengkafirkan Al-Ahbash.. Saya mohon maaf atas kesilapan dan saya menarik semula kenyataan tersebut.. Saya mohon agar sesiapa pun tidak mengambil artikel tersebut untuk disebarkan tanpa izin saya. Kenyataan tersebut adalah seperti berikut:

" Jadi apakah lagi hujah kalian wahai Ahbasy?? Ketahuilah sekalian ulama yang dikafirkan oleh kamu akan berbalik kepada kamu. Maka kini kami pula hendak mengatakan bahawa KALIAN TELAH KAFIR DENGAN KATA-KATA KALIAN WAHAI KUMPULAN AHBASY."

"Kalau sudah sekalipun, sudah tentu kalian semua telah menutup hati-hati kalian serta sombong dan taksub terhadap pengasas kalian Abdullah Al-Harary. Bahkan, kalian sudah tergugat dengan banyaknya fatwa-fatwa ulama tentang kekafiran Ahbash"

Kenyataan tersebut saya agak tergesa-gesa tanpa berfikir terlebih dahulu. Saya terkeliru antara fatwa yang menyesatkan dengan mengkafirkan. Kesalahan ini adalah daripada saya sendiri. Tidak ada kaitan dengan sesiapa. Tentang blog takfirahbash.blogspot.com tersebut adalah tiada kaitan dengan blog saya. Saya mohon agar ditarik balik artikel tersebut. Saya berterima kasih pada rakan-rakan yang telah menegur saya sama ada dalam AL-AHKAM.NET mau pun yang memberi sms kepada saya.. Semoga kesilapan ini tidak akan berulang lagi. Saya mohon agar perkara ini disampaikan kepada rakan-rakan yang lain agar tidak wujud salah faham tentang ini. Ahli Sunnah Wal Jamaah tidak pernah menghukum kafir sesuka hati pada sesuatu aliran-aliran yang sesat.

Hendaklah diambil perhatian bahawa yang sesat tidak bermakna kafir. Tetapi orang yang kafir sememangnya telah sesat. Insya-Allah saya akan postkan kemudian tentang ini.

Abu-Hurairah

1 comment:

ibnul'araby said...

Tahniah.. Anda telah melakukan apa yang perlu.. inilah akhlak yang harus dikuti. Bila sedar akan kesilapan terus memperbetulkannya. Ana cukup kagum dengan pencinta dan pejuang kebenaran.. Bukan pejuang FITNAH..!