tag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post4752649631885798851..comments2023-11-03T00:44:00.482-07:00Comments on BAHAYA AL-AHBASH: Al-Ibanah Adalah Kitab Karya Imam Abul Hasan Al-Asy'ari Yang SebenarUnknownnoreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-20649649861444817912022-11-06T07:43:35.119-08:002022-11-06T07:43:35.119-08:00Hahahaha...sudah2 la....klu setakat copy paste je....Hahahaha...sudah2 la....klu setakat copy paste je...x mengaji baik xyah...sudah2 la delete blog ni...nnti org yg sudah betul aqidah dia...nnti dia dh pening...last2 awak la yg akan bertanggungjawab klu ada org ikut awak..Oneironautichttps://www.blogger.com/profile/06874932991968166575noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-90157566902829750882020-05-03T18:13:49.394-07:002020-05-03T18:13:49.394-07:00Wan Ahmad Kamal betulWan Ahmad Kamal betulnuqmannasyathttps://www.blogger.com/profile/16720437497313941668noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-66252108979809561172020-05-03T18:13:00.439-07:002020-05-03T18:13:00.439-07:00This comment has been removed by the author.nuqmannasyathttps://www.blogger.com/profile/16720437497313941668noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-38698384643497909132016-08-29T13:45:40.042-07:002016-08-29T13:45:40.042-07:00Maha Suci Allah daripada bersifat dgn sifat makhlu...Maha Suci Allah daripada bersifat dgn sifat makhluk. Maha Suci Allah daripada bertempat dan berarah yg enam (atas, bawah, depan, belakang, kanan, kiri). Apa guna faham bahasa Arab tapi lemah bahasa Melayu. Berkehendak itu tak semestinya datang daripada perasaan dan emosi. Tak payahlah nak fikir lebih-lebih. Cara nak faham ni kita kena buat perbandingan mudah. Allah hidup atau mati? Engkau (pembacalah) sedang hidup atau telah mati? Jadi, kedua-dua jawapan adalah sama iaitu hidup. Tapi, yg bezanya, Allah hidup sejak azali (dan abadi), tidak diciptakan malah maha mencipta, sedangkan kita diciptakan oleh Allah (ada permulaan walaupun akan abadi), diberi izin oleh-Nya untuk hidup. Satu lagi nak terang, 'berada' tu indikator (menunjukkan) tempat dan arah. Duduk tu sama jelah maksudnya dgn keberadaan tapi lebih spesifik (keadaan keberadaan sesuatu jirim). Sedangkan mustahil Allah bertempat dan berarah, apatah lagi duduk iaitu sifat makhluk ciptaannya. Satu je soalan, sebelum 'Arasy dan langit diciptakan, Allah bersemayam di mana?WAN AHMAD KAMALhttps://www.blogger.com/profile/05886681163125885494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-57760244856102358802013-08-27T15:55:16.834-07:002013-08-27T15:55:16.834-07:00bodoh bertambah bodoh nya dan sememangnya ALLah ja...bodoh bertambah bodoh nya dan sememangnya ALLah jadi kan kau bodoh;<br />Yang mensifatkan Dirinya BerSemayam diatas Arsy itu Allah . bukan engkau bodoh .. yang duduk tu engkau bodoh ..tak paham lagi bodoh..taslimlah..Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01630846521903899145noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-579832282320337552011-03-20T10:33:53.397-07:002011-03-20T10:33:53.397-07:00Salaam..Inilah akibatnya jika terlalu taksub,MENCA...Salaam..Inilah akibatnya jika terlalu taksub,MENCACI DAN MENCELA.Bagaimana kamu ingin mengatakan kamu yang Haq,sedangkan cara dan sikap kamu menulis itu sendiri telah mencerminkan KEBATILAN kamu...ALLAHUAKBAR.budak Tkhttps://www.blogger.com/profile/15778354046469890233noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-49251855910263026192010-11-01T02:39:01.843-07:002010-11-01T02:39:01.843-07:00Untuk pertanyaan tersebut jawapannya adalah dalam ...Untuk pertanyaan tersebut jawapannya adalah dalam artikel yg ditulis oleh Al-Akh Abul Jauzaa': http://ahbash-sesat.blogspot.com/2009/07/al-imam-abul-hasan-al-asyariy-asyaairah.html<br /><br />wallahua'lamBahaya Ahbashhttps://www.blogger.com/profile/11484897537320576882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-24884561933845340112010-04-21T20:50:07.407-07:002010-04-21T20:50:07.407-07:00Saya rasa artikel abu syafiq tu pasal penyelewenga...Saya rasa artikel abu syafiq tu pasal penyelewengan buku Al-Ibanah.<br /><br />Kalau buku yang diselweng tu dijadikan hujah, maknanya tidak amanah.<br /><br />Kalau macam tu, kalau ada org seleweng kan kitab ulamak, print2 banyak, pastu buat hujah guna buku yang diseleweng? Apa pendapat antaAffan Ruslanhttps://www.blogger.com/profile/00995377711320367262noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-1649171616540913752008-12-04T23:25:00.000-08:002008-12-04T23:25:00.000-08:00Dimana kesahihan perkataan Imam Asy'ari mengatakan...Dimana kesahihan perkataan Imam Asy'ari mengatakan Allah Wujud tanpa bertempat???<BR/><BR/>Dimana kesahihan perkataan saidina Ali tersebut???<BR/><BR/>Silalah kemukakan bukti beserta huraian ilmiah, jika kalian adalah benar..<BR/><BR/>Mengapa anda hanya katakan yang sifat bersemayam tidak layak pada Allah? <BR/><BR/>Sepertimana anda katakan: "Jika Allah bersemayam bererti Allah bertempat." Kenapa anda tidak pula tanyakan masalah ini pada sifat-sifat lainnya yang anda menerimanya?<BR/><BR/>Sebagai contoh:<BR/>"Jika Allah berkehendak, bererti Allah ada perasaan atau akal?? Manakala jika ada perasaan pasti ada nafsu, dan jika ada akal pasti ada pula kepala??" Maha Suci Allah dari perkataan sedemikian.. Allah jauh dari semua apa yang terdetik di fikiran kita.<BR/><BR/>Ketika mana Allah menetapkan (tsubutiyyah) sifatnya, Allah juga menafikan (salbiyyah) kesamaannya dengan makhluk. FirmanNya:<BR/><BR/>"Dia tidak serupa dengan sesuatu pun dari makhluk-Nya, Dan Dia Maha Mendengar dan Maha Melihat."<BR/><BR/>Demikian pendapat salaf pula ialah:<BR/><BR/><BR/>1 – Imam al-Auza’i berkata: “Kami dan seluruh Tabi’in bersepakat menyatakan bahawa: “Allah berada di atas ‘Arsy-Nya”. Dan kami semua mengimani sifat-sifat yang dijelaskan dalam as-Sunnah.” (Diriwayatkan oleh al-Baihaqi, Asma’ wa Shifat, m/s. 408. adz-Dzhabi, al-‘Uluw lil ‘Aliyyil ‘Azhim, m/s. 102)<BR/><BR/>2 – Imam ‘Abdullah Ibnul Mubarak berkata: “Kami mengetahui Rabb kami, Dia beristiwa’ di atas ‘Arsy berpisah dari makhluk-Nya. Dan kami tidak mengatakan sebagaimana kaum Jahmiyah yang menyatakan bahawa Allah ada di sini (beliau menuding/menunjukkan ke bumi).” (Diriwayatkan oleh ash-Shabuni, Aqidah Salaf Ashabul Hadis, m/s. 28)<BR/><BR/>3 – Imam Qutaibah bin Sa’id berkata: “Inilah pendapat para imam Islam, Ahli Sunnah wal Jama’ah, bahawa kami mengetahui Rabb kami di atas langit-Nya yang ketujuh di atas ‘Arsy-Nya.” (Dar’u Ta’arudh Naql wal Aql, Ibnu Taimiyah, 6/260)<BR/><BR/>4 – Imam ‘Utsman bin Sa’id ad-Darimi berkata: “Telah bersepakat kalimat kaum muslimin dan kafirin bahawa Allah di atas langit.” (Naqdhu Abi Sa’id ala Mirsi al-Jahmi al-Anid, 1/228)<BR/><BR/>5 – Imam Abu Zur’ah dan Abu Hatim berkata: “Ahli Islam telah bersepakat untuk menetapkan sifat bagi Allah bahawasanya Allah di atas ‘Arsy berpisah dari makhluk-Nya dan ilmu-Nya di setiap tempat. Barangsiapa yang menyatakan selain ini maka baginya laknat Allah.” (Syarh Ushul I’tiqad Ahli Sunnah, al-Lalika’i, 1/198)<BR/><BR/>6 – Ibnu ‘Abdil Barr berkata tentang hadis turunnya Allah ke langit dunia: “Dalam hadism ini terdapat dalil bahawa Allah di atas ‘Arsy, di atas langit-Nya sebagimana dikatakan oleh Jama’ah kaum muslimin.” (at-Tamhid lima fi al-Muwaththa’ min al-Ma’ani wa al-Asanid, Ibnu Abdil Barr, 7/129)<BR/><BR/>7 – Imam ash-Shabuni berkata: “Para ulama umat dan imam dari Salafush Soleh tidak berselisih pendspat bahawa allah di atas ‘Arsy-Nya dan ‘Arsy-Nya di atas langit-Nya.” (Dar’u Ta’arudh Naql wal Aql, Ibnu Taimiyah, 6/250. al-‘Uluw lil ‘Aliyyil ‘Azhim, adz-Dzahabi, 246)<BR/><BR/>8 – Imam Ibnu Qudamah menyatakan: Sesungguhnya Allah mensifati diri-Nya bahawa Dia tinggi di atas langit, demikian juga Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Salam (penutup para Nabi) mensifati Allah dengan ketinggian juga, dan perkara tersebut disepakati oleh seluruh ulama dari kalangan sahabat yang bertaqwa dan para imam yang mendalam ilmunya, hadis-hadis berkaitan dengannya juga mutawatir sehingga mencapai darjat yakin, demikian pula Allah menyatukan semua hati kaum muslimin dan menjadikannya sebagai fitrah semua makhluk.” (Itsbati Shifatul Uluw, Ibnu Qudamah, m/s. 12)<BR/><BR/>9 - Imam asy-Syafi’i rahimahullah menjelaskan berkenaan hadis Jariah riwayat muslim mengatakan Allah di Langit:<BR/><BR/>“Dengan itu, Rasulullah memutuskan keimanan budak wanita (jariyah/hamba wanita) tersebut ketika ia mengakui bahawa Rabbnya di langit dan dia tahu tentang Rabbnya melalui sifat ‘uluw dan fauqiyah (di atas).” (al-Umm, asy-Syafi’i, 5/280. al-Manaqib, al-Baihaqi, 1/398)<BR/><BR/>Rasulullah Shallahu ‘alaihi wa Salam bersabda: “Rabb kita turun ke langit dunia pada setiap malam iaitu ketika sepertiga malam terakhir. Dia berfirman: “Siapa yang berdoa kepada-Ku, maka akan Aku perkenannya, siapa yang meminta kepada-Ku, maka akan Aku berikan, dan sesiapa yang memohon ampun kepada-Ku, maka akan Aku ampuni.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 1145. Muslim, 758)<BR/><BR/>Imam Ibnu ‘Abdil Barr rahimahullah berkata berkenaan hadis ini:<BR/><BR/>“Dalam hadis ini terdapat dalil bahawasanya Allah berada di atas langit, di atas ‘Arsy sebagaimana dikatakan oleh para ulama. Hadis ini adalah salah satu hujjah Ahli Sunnah terhadap kelompok Mu’tazilah dan Jahmiyah yang berpendapat bahawa Allah ada di mana-mana, bukan di atas ‘Arsy.” (at-Tamhid lima fi al-Muwaththa’ min al-Ma’ani wa al-Asanid, Ibnu ‘Abdil Barr, 3/338. Kitab at-Tauhid, Ibnu Khuzaimah, m/s. 126)<BR/><BR/>Wallahua'lamBahaya Ahbashhttps://www.blogger.com/profile/11484897537320576882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-15365908132268385102008-12-01T23:38:00.000-08:002008-12-01T23:38:00.000-08:00Pembahasan ttg Allah bersemayam di atas 'Arsy itu ...Pembahasan ttg Allah bersemayam di atas 'Arsy itu adlh perkataan yg menyudutkan Imam Abdullah Al Harary. jd org yg menghina Abdullah Al Harary berarti dia telah menghina kaum Ahlus Sunnah Wal Jama'ah. bahkan Wahabi-lah yg menghina ALLAH SWT yg mengatakan ALLAH SWT bersemayam di atas 'Arsy, jika ALLAH SWT bersemayam di atas 'Arsy, berarti ALLAH SWT bertempat sebagai mana makhluk butuh terhadap tempat. Al Imam Abu Hasan Asy'ary berkata: "ALLAH MAWJUDUN BILA MAKAN" yang artinya ALLAH SWT ada tanpa bertempat, jika beliau mengatakan begitu knp Wahabi berkata ALLAH Bersemayam di atas 'Arsy...! Sayyidian al Imam Ali bin Abi Thalib berkata: : ALLAH SWT menciptakan 'Arsy ( makhluk ALLAH SWT yg paling besar) hanya untuk menunjukkan kekuasaan-Nya, bukan untuk menjadikan tempat tinggal bagi Dzat-Nya". jd jk ad yg mengatakan ALLAH SWT itu ada di langit, di mana2 bahkan di atas 'Arsy, maka beliau tidak tahu kakekat ALLAH SWT yang mana dia sembah bahkan Imam Ahmad ib Hambal berkata : "Siapa yang menshifati ALLAH SWT dengan salah satu sifat makhluk, maka sesungguhnya dia telah kafir" Wahabilah yang KAFIR MUTLAKaLhttps://www.blogger.com/profile/15824913598759103757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7461924114862935633.post-26487458702664633442008-12-01T23:22:00.000-08:002008-12-01T23:22:00.000-08:00Abdullah Al Harary adalah Mujtahid Aqidah Ahlus Su...Abdullah Al Harary adalah Mujtahid Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jama'ah dab beliau adalah salah satu pengikut al Imam Abu Hasan Al Asy'ary,aLhttps://www.blogger.com/profile/15824913598759103757noreply@blogger.com